IL Progetto COOPERATE

"COmpanies OPErating in a Responsible Area and with Transparent Ethics"

 

 

Home
Il programma comunitario
Gli attori
I Distretti
Download
News

 

 

 

 

Il programma comunitario "Diffondere la RSI tra le PMI"

 

Il programma "Diffondere la RSI tra le Piccole e Medie Imprese" è promosso dalla DG Industry & Enterprise

Il progetto prevede due momenti:

                1. Supporto finanziario.

Sulla base di uno specifico bando emanato nel maggio 2005, la Commissione ha selezionato 16 progetti da finanziare; il progetto Co.ope.r.a.t.e. è uno di questi.  

                2. Definizione di un "gruppo di esperti" funzionale ad un forum per la condivisione e l'interscambio di idee e esperienze su come meglio supportare la RSI tra le PMI.

Il lavoro ruota intorno a 7 temi chiave; per ciascuno, il gruppo raccoglierà le esperienze e le informazioni disponibili e intraprenderà confronti finalizzati a fornire indicazioni operative e buone pratiche.  

 

English version

The EU Programme  "Mainstreaming CSR among SMEs"

The “Mainstreaming CSR among SMEs” project is promoted by European Commission (DG Industry & Enterprise)  and aims to assist organisations and persons that wish to support the uptake of Corporate Social Responsibility among SMEs. This programme is likely to be of particular interest to small business advisors, SME representative organisations, trade/sector organisations, chambers of commerce, larger companies that work with SME suppliers, as well as public authorities, trade unions and NGOs.

The “Mainstreaming CSR among SMEs” project has two components:

                1. Financial support for projects.

Following a call for proposals published in May 2005, the Commission selected 16 projects for funding. The Co.ope.r.a.t.e. project is one of these.

                2. The establishment of an “expert group” to serve as a forum for the collection and exchange of ideas and experience on how best to support CSR among SMEs.

The work of the group is structured around 7 key topics. For each topic, the group will collect  available information and experience, and engage in structured discussions with the aim of identifying operative lessons and good practices.

Torna all'inizio

 

Che cosa è la RSI - Responsabilità Sociale d'Impresa?

Concetto attraverso il quale, su base volontaria, le imprese integrano le preoccupazioni sociali ed ambientali nelle loro strategie e nei loro processi di interazione con i diversi portatori di interessi (Libro Verde COM(2001)366 Finale).

Questa definizione sottolinea che la RSI copre contenuti sociali e ambientali (nonostante il solo termine Sociale nella definizione) e che l'approccio deve essere volontario. La RSI non è disgiunta (o almeno non dovrebbe esserlo) dalla strategia di mercato dell'impresa, ma riguarda proprio l'integrazione delle variabili sociali ed ambientali all'interno delle strategie e delle operazioni di mercato. Un aspetto importante della RSI riguarda infine la modalità di interazione dell'impresa con i propri portatori di interessi interni ed esterni (dipendenti, clienti, fornitori, pubbliche amministrazioni, ONG, ecc).

Nel marzo 2006 la Commissione ha pubblicato una nuova comunicazione sulla RSI Implementare una Partnership per crescita e lavoro: fare dell'Europa un polo di eccellenza per la RSI - [COM(2006)136finale]. In questa comunicazione, la Commissione annuncia l'apertura di una alleanza europea per la RSI tra le imprese al fine di promuovere ed incoraggiarne l'adozione degli strumenti da parte loro. 

 

English version

What is CSR - Corporate Social Responsibility?

A concept whereby companies integrate social and environmental concerns in their business operations and in their interaction with their stakeholders on a voluntary basis.  (Commission Green Paper COM(2001)366 Final).

Amongst other things, this definition helps to emphasise that CSR covers social and environmental issues (in spite of the English term corporate social responsibility) and that CSR is a voluntary concept. CSR is not, or should not, be separate from business strategy and operations: it is about integrating social and environmental concerns into business strategy and operations. An important aspect of CSR is how enterprises interact with their internal and external stakeholders (employees, customers, neighbours, non-governmental organisations, public authorities, etc.)

On March 2006 the Commission published a new communication on CSR entitled “Implementing the Partnership for Growth and Jobs: Making Europe a pole of excellence on CSR” - [COM(2006)136 final]. In this communication, the Commission announces backing for an open European Alliance for CSR among enterprises to further promote and encourage CSR. 

Torna all'inizio

Contatti/Contacts:

http://ec.europa.eu/enterprise/csr/sme.htm

entr-csr@ec.europa.eu  

 


Aggiornato il: 16-10-07.